Særligt om kamptræning af meget voksne

Man skal tænke sig godt om, før man byder sin krop aldersmæssigt unaturlige belastninger.

Særligt om kamptræning

af meget voksne

Man skal tænke sig godt om, før man byder sin krop aldersmæssigt unaturlige belastninger.

I princippet kan man træne selvforsvar og ju-jitsu til pænt op i årene og også starte relativt sent i livet. Dvs. uden for specialkurser i selvforsvar med start i 35-45 års alderen. Hvis man har en alment god form, en nogenlunde smidighed og er fysisk robust (dvs. vant til at byde sin krop belastninger og udfordringer), kan man få mange gode års træning med fint udbytte. De fleste kan også indgå i gradueringer i det mindste op til mellemgraderne.

Hvis man starter tidligt og har en ubrudt træning gennem ungdoms- og voksenlivet, kan de fleste sunde og raske midaldrende kunne følge træningen til ganske langt op i årene. Fordelen ved den tidlige start er, at man tidligt har lært de grundlæggende teknikker, f.eks. faldteknikker og bevægelser. Det er præcis faldteknikker og bevægelser, der giver problemer for de elever, der starter sent i årene.

Faldteknikker er en af grundstenene i næsten al kamp, fordi det er urimeligt at blive overvundet, blot fordi man bliver væltet omkuld eller taber balancen, og "slår sig selv ud i faldet", fordi man aldrig havde lært faldteknik.

 

Det er langt fra ligegyldigt, hvad du byder din krop - med årene skal det være med større og større indsigt og omtanke.

Med en klog og gennemtænkt træning, ledet af instruktører med viden om den lidt ældre krops fordele og ulemper og især begrænsninger, kan du få stor glæde af at træne selvforsvar og ju-jitsu, selvom du er lidt oppe i årene.

Denne side er under opdatering